بسم الله الرحمن الرحیم

گلبرگی از احکام (بیان احکام شرعی ، پاسخ به سوالات شما در رابطه با احکام شرعی)

بسم الله الرحمن الرحیم

گلبرگی از احکام (بیان احکام شرعی ، پاسخ به سوالات شما در رابطه با احکام شرعی)

هدف این سایت بیان احکام شرعی بر پایه فتاوای مراجع عظام تقلید میباشد.مخاطبان عزیز هم میتوانند سوالات شرعی خود را به همراه اسم مرجع تقلید برای ما ارسال کنند

نویسندگان

🌹روزه یوم الشک؛

شنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۸:۵۷ ق.ظ

🌹سوال: گرفتن روزه در روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول ماه رمضان، واجب است یا خیر، آیا می توان به نیت ماه رمضان روزه گرفت؟

🌹جواب: روزی که معلوم نیست آخر شعبان است یا اول ماه رمضان (که به آن یوم الشّک* گفته می شود) روزه‌اش واجب نیست و اگر کسی بخواهد در آن روز روزه بگیرد، نمی‌تواند نیت روزة رمضان کند، بلکه می‌تواند روزة مستحبی آخر شعبان یا روزة قضا و مانند آن را قصد کند و اگر بعداً معلوم شود که رمضان بوده، به عنوان روزة رمضان حساب می‌شود و قضای آن روز لازم نیست و اگر در بین روز بفهمد که ماه رمضان است، باید از همان لحظه، نیت روزة رمضان کند.

🌹* هرگاه در غروب روز بیست‌ونهم ماه قمری، هلال ماه، به علت ابری بودن هوا یا علت دیگری دیده نشود، یا در مورد رؤیت ماه اختلاف شود، آن روز، یوم الشک نامیده می‌شود. پس اگر شک بین روز آخر ماه شعبان و اول ماه رمضان باشد، روز آخر شعبان حساب شده و روزة آن به نیت روزة مستحبی یا قضا جایز است ولی به نیّت روزة ماه رمضان، حرام میباشد و اگر شک بین آخر ماه رمضان و روز اول شوال باشد، روز آخر ماه رمضان حساب شده و روزه واجب است.

🌹🌹پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

🌹🌹🌹فقه و احکام شرعی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۱۰
حر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی